Met de Menselijke Maat aanpak lever ik graag mijn bijdrage  aan Integriteit en Ethisch ondernemen in de publieke en private sector. Hiermee worden medewerkers als professional en burgers weer als mens behandeld, vanuit vertrouwen en het hart.

In essentie komt het er op neer dat je je hoofd en hart weer met elkaar verbindt, juist daar waar het lastig wordt:

  • in het accepteren van de conclusies die het ‘systeem en algoritmes’ bij het clientonderzoek voorschrijven
  • in het voor jezelf kunnen accepteren van de maatregelen die handhaving oplevert voor de burger
  • in het niet mogen toepassen van professional judgement daar waar het voor de betrokken burger schrijnend wordt

Door meer te mogen vertrouwen op je hoofd en je hart ben je in staat om:

  • het echte risico te wegen waar je onderzoek naar doet, is er echt sprake van fraude bijv.
  • zijn de maatregelen die het risico beperken voor de betreffende burger echt proportioneel in die situatie (is handhaven ook proportioneel?)

Het vanuit compassie en gevoel (hoofd en hart in verbinding) inleven en stilstaan bij de persoonlijke gevolgen voor de burger oftewel klant, zorgt voor een meer menselijke maat en maatwerk. Dit vanuit de overtuiging dat de mens te vertrouwen is. De burger als mens en de professional als mens.

Hiertoe heb ik het, hieronder grafisch weergegeven, ‘Menselijke Maat Model’ ontwikkeld waar ik mijn aanbod op baseer.

Grafische weergave: 

Group 160

Wat maakt nu eigenlijk dat de menselijke maat regelmatig uit het oog verloren wordt?

Hier ga ik bij Inspiratie op in!

Scroll naar boven